Tentoonstelling in het van Eesteren Museum, Een kamer voor jezelf.

Donderdag 10 oktober om 19:30 is de feestelijke opening van de tentoonstelling Een kamer voor jezelf in het Van Eesteren Museum Amsterdam.

Hoewel het voor vrouwen nooit normaal is geweest om alleen te wonen, wordt er in Amsterdam en in de rest van Nederland al eeuwenlang gebouwd voor alleenwonende vrouwen.

Een kamer voor jezelf zet de Amsterdamse gebouwen voor vrouwen naast elkaar en reconstrueert daarmee een woongeschiedenis die nog niet vaak verteld is. Waarom werd er gebouwd voor alleenwonende vrouwen? En hoe ervaarden de bewoonsters het alleen wonen? Wat doet ‘een kamer voor jezelf’ met een vrouwenleven?

Deze tentoonstelling is gecureerd door Laura Lubbers en Fabiola Eekhout. Grafisch ontwerp door Isa van Bussel en ruimtelijk ontwerp door Coen van Bergeijk. De installatie maakt onderdeel uit van het jaarthema Jakoba Mulder’s Zielsverwanten waarmee het Van Eesteren Museum het dominante mannelijke narratief van de architectuur en stedenbouw historie wil corrigeren.

Kom je ook naar de opening? Meld je dan aan via de link: https://lnkd.in/eXP2FA9n

Ondersteund door Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Cultuurfonds, Nationaal Archief (NOT-fonds), Stichting Voor Vrouwen Door Vrouwen, Gravin van Bylandtstichting en Stichting Huibert van Saane.

Bedankt voor het delen van jullie bijzondere verhalen Anne Buitink, Gigi Calkoen Joyce Kleij en Lida Van Tilburg!

Met dank aan:
Concept en onderzoek: Noor Vet