Uniek fotoboek ziet het licht: Publiek Besloten. Provinciehuizen in Beeld.

De twaalf Nederlandse provinciehuizen worden voor het eerst in de geschiedenis samen gebundeld in een boek. Architectuurfotograaf Roos Aldershoff publiceert in maart 2023 tijdens de Provinciale Statenverkiezingen haar boek en laat de bijzondere gebouwen zien van waaruit de provincies bestuurd worden. Ze toont de statenzalen, architectuur en interieurs van de Nederlandse provinciehuizen en deelt historische én actuele feiten die een nieuw licht werpen op deze huizen van de democratie.

Op 15 maart 2023 vinden de Provinciale Statenverkiezingen plaats in Nederland. Maar waar komen die gekozen statenleden eigenlijk terecht? En hoe zien de provinciehuizen er van binnen uit?

Architectuurfotograaf Roos Aldershoff komt vaak op plekken die voor anderen totaal onbekend zijn. In het boek ‘Publiek Besloten. Provinciehuizen in Beeld’ neemt ze je mee en laat ze de twaalf Nederlandse provinciehuizen van buiten en van binnen zien. In wat voor ruimtes worden belangrijke, democratische beslissingen genomen? Waar overleggen de statenleden, hoe zien hun werkruimtes eruit en waar eten ze hun lunch? In wat voor ruimte werkt de Commissaris van de koning eigenlijk?

Hart van provinciale democratie

De Nederlandse provincies worden bestuurd vanuit twaalf bijzondere gebouwen met ieder een unieke statenzaal. Deze provinciehuizen zijn het hart van de provinciale democratie, maar weinig mensen weten hoe ze er van binnen uitzien. De foto’s in dit boek tonen de diversiteit van de monumentale architectuur, interieurs, de kunst én de mensen in de provinciehuizen. Roos Aldershoff vangt in haar fotografie de verschillende sferen van de gebouwen en de mensen die er werken.

Architectuurhistoricus Laura Lubbers beschrijft de geschiedenis en stijlkenmerken van de gebouwen. Maar ze kwam in haar research ook achter verrassende, soms schokkende verhalen die veel vertellen over de plek en de mensen.

Ontdek de statenzalen waar belangrijke beslissingen worden genomen. Zie in welke ruimtes commissarissen van de Koning werken en lees welke geschiedenissen er schuilgaan achter de muren van het provinciehuis.

Publiek Besloten | Provinciehuizen in Beeld.

Logo Stichting Architectuurfotografie
Search powered by Algolia